Kaffee Damast in het lekkere westen van onze provincie
In een notendop
KATRIEN SIX, REGIOMANAGER LEIESTREEK BIJ WESTTOER OVER KAFFEE DAMAST
“Ik heb het wel voor Kaffee Damast. Enkele jaren geleden waren we er op personeelsreis met de ploeg van Westtoer. Alles verliep toen heel vlot, wat bewijst dat ze organisatorisch ook grote groepen aankunnen.” “Ondertussen ben ik er al vaker geweest, om beroepsredenen uiteraard… (lacht). Wat me steeds charmeert, is de leuke inrichting zo vlak naast museum Texture. Elk succesvol museum heeft baat bij een goede horecazaak. Dat is bij de combi Texture-Kaffee Damast niet anders. Tel daar nog supervriendelijk personeel, lekker eten én een terrasje aan de Golden River bij en je weet dat het goed zit…”
Westtoer en Toerisme Leiestreek doen er alles aan om onze streek te promoten. En ze doen dat het liefst met goede ambassadeurs, zoals Kaffee Damast.
Westtoer is een provinciebedrijf dat alle toeristische partners van West-Vlaanderen samenbrengt, toeristische pakketten ontwikkelt en ervoor zorgt dat de Kust, het Brugse Ommeland, de Westhoek en de Leiestreek actief gepromoot worden. Zo werkt Westtoer aan heel diverse projecten waar je – bewust of onbewust – al mee van hebt kunnen genieten. Het aanbod is groot, maar misschien zag je deze wel al eens passeren.
– Onder de noemer ‘100 jaar Groote Oorlog’ staat Westtoer op een eigentijdse manier stil bij het verleden.
– Of misschien nam je zelf al deel aan ‘Rondje Roodbruin’. Met de bus of de fiets kom je bij vier Westvlaamse brouwerijen en leer je alles over hun roodbruine bieren. Volgende editie op 6 mei 2018.
– Maar waarschijnlijk ken je Westtoer nog het best van het Fietsnetwerk dat je ook in onze provincie met handige knooppunten van de ene in de andere verrassing doet vallen.
– Of van de Greeters Leiestreek. Dat zijn enthousiaste inwoners uit onze regio die met plezier kleine groepjes toeristen (tot 6 personen) op sleeptouw nemen voor een bezoek aan hun stad en regio.
In en rond Kortrijk vaart Westtoer onder de vlag van Toerisme Leiestreek. Campagnes als Het Lekkere Westen en Q-label moeten de toeristische sector in onze streek maximaal ondersteunen en zoveel mogelijk mensen de troeven van West-Vlaanderen laten ontdekken.
Het Lekkere Westen
Westtoer en Toerisme Leiestreek willen aan het hele land en ver daarbuiten tonen over welke culinaire troeven West-Vlaanderen beschikt. Hoe kan je die troeven beter in de markt zetten dan via 132 smaakvolle adressen die hun omgeving een warm hart toedragen, zo dacht Westtoer. En dus schreven ze het Lekkere Westen uit, een campagne die het lekkerste van bij ons promoot. “Zaakvoerders konden een dossier indienen om in aanmerking te komen voor de titel van ambassadeur van Het Lekkere Westen”, vertelt Katrien Six. “Wat voor ons belangrijk was, is dat zij échte streekambassadeurs zijn, dat zij met andere woorden dagelijks aan de slag gaan met streekproducten en die consequent en tegelijkertijd creatief in hun aanbod verwerken.” Ook Kaffee Damast heeft een duidelijke visie op het gebruik van streekproducten. “We houden eraan om zoveel mogelijk met lokale producten te werken en trekken dat door in alles wat we doen. Voor ons is dat niet zomaar een sexy sausje, we geloven echt in de lokale geneugten. Zo halen we het brood bij de lokale bakker, serveren we als een van de enigen in de stad nog Kortrijkse bil of gebruiken we lokale kazen. Als je kan koken met lokale ingrediënten, waarom zou je dan voor anonieme producten kiezen?”, vertelt Cindy. Die duidelijke visie is ook de mensen van Westtoer niet ontgaan. “Een leuk detail is dat op de menukaart van Kaffee Damast bij elk Kortrijks ingrediënt een rode K* vermeld staat. Een bewijs dat het lokale hen in de genen zit. Iets wat wij natuurlijk alleen maar kunnen toejuichen”, besluit Katrien Six. Door de erkenning wordt Kaffee Damast nu meegenomen in een campagne ter promotie van de streek. Die tipt Kaffee Damast als een van de 22 suggesties in de Leiestreek. Benieuwd wie nog tot het kransje behoort?
Check www.hetlekkerewesten.be